Rady psychologa, jak se zbavit stresu

Již výše je zmíněno, že jedním z faktorů, které mohou vyvolávat či zvyšovat plynatost je stres a špatná psychická kondice. Přinejmenším z tohoto důvodu je důležité se stresů zbavit a naopak si dopřát duševní pohodu a dobrou náladu. Ne vždy je to jednoduché a dokáže to každý, ale přesto zde uvedeme několik rad psychologa, jak vlastní pomocí stresy odbourat a naladit se na duševní pohodu.

 

Nenechte se ovládat svaly. Ovládejte je!


Jedním z projevů stresu je kontrakce svalstva. Znáte to, čím větší napětí cítíte, tím více začnete „schovávat hlavu mezi ramena“ a stahovat podvědomě všechny svaly v těle. Pomoc je jednoduchá. Pokuste se co nejčastěji uvolňovat své svaly. Stačí jen krátká přestávka, při které se nadechnete, s nádechem zvednete ramena co nejvýše k uším a pak je opět pomalu nechte klesnout. Zvedání a klesání ramen několikrát opakujte. Uvidíte, jak rychle napětí povolí.

 

Moje vůně, moje pohoda


Možná jste už slyšeli o aromaterapii. Ale nejsou to jen lampy a svíčky, které si zapalujete v pohodlí domova. Každý z nás má nějakou oblíbenou vůni. A většina z nás má více než jednu. To, co nám daná vůně připomene a jaké pocity v nás vyvolává, můžeme určit my sami. Najděte si vůni, která je vám příjemná. Až ji budete mít, spojte ji s nějakým příjemným pocitem. Např. se situací, kdy se cítíte jistí a silní, kdy máte na situací plnou kontrolu. Stačí jen přivonět. Vaši „vůni sebejistoty“ noste stále u sebe. A až budete chtít sebejistotu přidat, stačí jen přičichnout. Pocity kontroly a jistoty již přijdou sami.

 

Zmáčkněte problém


Akupresura je rychlým a efektivním nástrojem k odstranění stresu. Může snížit stres až o 39% (výzkum Hong Kong Polytechnic University). Pro rychlé uvolnění masírujte prostor mezi vaším palcem a ukazováčkem po dobu 20-30 vteřin.


Paměťové konzervy příjemných zážitků


Vždy, když zažijete něco krásného, příjemného a zábavného, zapište si to. Můžete si na své poznámky vyčlenit například poslední stranu vašeho diáře. Myslíme si, že si pěkné momenty budeme pamatovat, ale většinou je v denní rutině zapomeneme. Dobrým způsobem je na chvíli se zastavit a prozkoumat situaci, ve které je vám dobře, všemi 5 smysly. Co vidíte, co slyšíte, co cítíte v nose, co cítíte v rukou a těle a jakou máte právě chuť na jazyku? Opravdu věnujte prozkoumávání všemi smysly dostatečný čas. A právě toto zmapování nám pomůže v okamžiku napětí či stresu si připomenout příjemný pocit a cítit se lépe.

 

Poklepem k úsměvu

 

Prostředníčkem a prsteníčkem si lehce po dobu 5-10 vteřin klepejte na místo na vaší hrudi, kde se sbíhají vaše klíční kosti (malá jamka nad klíčními kostmi). Uvidíte, jak se vaše ústa rychle roztáhnou do úsměvu a vy se budete cítit lépe a nebudete myslet na žádné nepříjemné situace, protože úsměv je přece výrazem klidného a spokojeného člověka.


Pokud můžete, schovejte se do ústranní a setřepejte stres

 

Představte si psa, který se otřepává od vody. Třepejte části vašeho těla tak, jak to dělá mokrý pes, nejprve ruce, pak nohy a chodidla, hlavu a ramena. Tato technika možná vypadá trochu hloupě, ale skutečně rychle uvolňuje stres a napětí. A pokud Vás při ní někdo nachytá, rozhodně pomůžete i jemu, neboť smích je pro uvolnění stresu a napětí naprosto ideální.


Autosugesce a moc podvědomí


Vaše mysl je schopná představit si cokoliv. Ať už jsou to hory, jezera, slunce, moře, zvířata, pocit blízkosti, láska, něha, mateřská péče, objetí, nadšení, euforie… zkrátka cokoliv vás napadá. A i když se v daném okamžiku necítíte jistí a sebevědomí, záleží jen na vás a obrazech, které si vkládáte do vaší mysli, protože ta bude věřit čemukoliv, co jí pošlete. Ať už je to pravda nebo ne. Zvolte si tedy své obrazy a začněte ty pravé posílat své mysli. Představte si …